Ogarniamy SEO w WordPress z pomocą – Yoast SEO cz.1

Yoast SEO jest obecnie jedną z najpopularniejszych wtyczek stosowanych do optymalizacji pod kontem SEO stron i blogów opartych o CMS WordPress.

Zapewne prawie każdy z was słyszał już określenie SEO, ale nie koniecznie wie o co już chodzi z optymalizacją.

O co chodzi?

W dużym skrócie chodzi o dostosowanie strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych. W podstawowej wersji bez żadnych wtyczek wpisy i strony na WordPress posiadają praktycznie tylko tytuł a jako opis (Description) brany jest fragment tekstu.

To jest niestety nie wystarczające by nasza stronka zyskała dobre pozycje w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja WordPress pod kontem SEO

Więcej informacji znajdziecie pod załączonymi linkami! 🙂

Instalacja wtyczki Yoast SEO

Instalacja wtyczki jest bardzo prosta i praktycznie nie różni się od dodawania innych rozszerzeń.

Wtyczka Yoast SEO
Wtyczka Yoast SEO

Największym konkurentem Yoast SEO jest All in One SEO Pack. Dawniej korzystałam właśnie z tej wtyczki, do czasu odkrycia Yoast.

Po zainstalowaniu i włączeniu w kolumnie bocznej pojawi się nowy odnośnik.

Po najechaniu kursorem myszy rozwija się lista podstron.

Konfiguracja

Aktualnie wtyczka jest nie skonfigurowana! A tym samym w tej chwili nie jest gotowa do użycia. Na początek odwiedzimy podstronę „Ogólne”.

Znajduje tam się listy, które warto przeczytać. Podpowiadają one bowiem co warto jeszcze zrobić na stronie. Przykładowo ja blokuję dostęp dla wyszukiwarek a wtyczka mi o tym przypomniała.

Główna strona Yoast SEO
Główna strona Yoast SEO

Wtyczkę można skonfigurować na dwa sposoby ręcznie lub z pomocą kreatora konfiguracji.

W tym wypadku zdecydowałam się na tę drugą opcję. Konfiguracja włączamy klikając w link zamieszczony obok grafiki z machającą dziewczyną.

Konfiguracja z pomocą kreatora

Proces konfiguracji składa się z 12 kroków podczas wykonywania, których odpowiadamy na pytania.

W pierwszym kroku wybieramy typ konfiguracji jaki preferujemy. Ja wybrałam opcję pierwszą „Skonfiguruj Yoast SEO w kilku krokach”. Opcja ta w przeciwieństwie do tej drugiej jest darmowa.

W drugim kroku jesteśmy pytani czy nasza strona jest gotowa do indeksacji w wyszukiwarkach internetowych lub jest w trakcie budowy.

Jak widać zaznaczyłam opcje drugą B – czyli moja strona jest w trakcie budowy.

Na kolejnej karcie pojawia się pytanie o to czym jest nasza strona.

Do wyboru mamy opcje jest blogiem, sklepem internetowym, stroną z aktualnościami, portfolio a może czymś innym. W zależności od tego jaki typ witryny prowadzimy zaznaczamy inną opcje.

Kolejne pytania będą już coraz bardziej personalizować to co pojawi się na kolejnych kartach. W moim przypadku były to pytania o to czy jest to strona firmowa czy prywatna.

Nie prowadzę działalności gospodarczej więc zaznaczyłam opcję „Osoba”. Pojawiło się w tedy pole do podania mojego imienia i nazwiska.

Karta 5 dotyczyła profili w serwisach społecznościowych.

Nie trzeba ich podawać teraz – pola można uzupełnić później.

Teraz określamy preferencje naszych wyników wyszukiwania.

Wybieramy opcje dotyczące autorów.

Możemy również dokona połączenia z Google Search Console. Ta funkcja bywa bardzo użyteczna.

Na 9 oknie ustawiamy format tytułów dla naszej strony.

10 – to zapis do newslettera.

11 – zawiera informację o wersji produktu Premium.

12 – zakończenie konfiguracji. Na koniec zamykamy przycinkiem zamknij.

To wszystkie karty konfiguratora. Proces ten w razie potrzeby można przechodzić kilkukrotnie. Chociaż to raczej bez sensu. Z poziomu kreatora nie ma dostępu do wielu użytecznych opcji.

Ustawienia dla wyszukiwarek

Poniżej pod zakładką „Ogólne” w lewej kolumnie znajdują się „Wyszukiwarki”. W tej zakładce mamy możliwość skonfigurowania ręcznego tego jak naszą stronę widzą wyszukiwarki.

Podstrona składa się z 7 kart na których mamy opcje konfiguracyjne dla rożnego typu obiektów. Pierwsza karta dotyczy ogólnej konfiguracji.

Karty zostały w miarę dobrze opisane, dlatego specjalnie nie będę się wgłębiać we wszystkie ich aspekty.

Ich zadaniem jest ustawienie domyślnego formatu tytułu jak i opisu dla różnych elementów CMS takich jak Wpisy, Strony, Media, Tagi czy Kategorie.

Konfiguracja dodatkowych opcji w Yoast SEO
Konfiguracja dodatkowych opcji w Yoast SEO

Dostępna jest również opcja dodania „okruszków” i skonfigurowanie kanału RSS dla witryny.

Konfiguracja dodatkowych opcji dla stron i wpisów w Yoast SEO
Konfiguracja dodatkowych opcji dla stron i wpisów w Yoast SEO
Yoast SEO - konfiguracja mediów
konfiguracja mediów
Yoast SEO dodatkowa konfiguracja kategorii, tagów
dodatkowa konfiguracja kategorii, tagów
Yoast SEO dodatkowa konfiguracja archiwów
dodatkowa konfiguracja archiwów
Yoast SEO włączenie okruszków na stronie
włączenie okruszków na stronie
Konfiguracja kanału RSS Yoast SEO

Łączenie z Google Search Console

Ta karta jest bardzo przydatna w sytuacji kiedy wcześnie nie zostało wykonane to połączenie lub kiedy uległo zmianie.

Przed uwierzytelnieniem strona musi być dodana do Google Search Console oraz Google Analytics.

Po spełnieniu tych warunków wystarczy kliknąć w „Pobierz kod uwierzytelniający” i postępować zgodnie z instrukcjami od Google.

Łączenie z profilami społecznościowymi

W tej zakładce dostępny jest podgląd na podłączone do strony serwisy społecznościowe. Zakładka podobnie jak poprzednie posiada kilka kart na których ustawia się preferencje do innego portalu.

Yoast SEO profile społecznościowe
Yoast SEO profile społecznościowe
Yoast SEO Facebook
Yoast SEO Facebook

Dwie ostatnie zakładki to dodatkowe „Narzędzia” oraz „Premium”.

W związku z tym, że ten wpis jest już dosyć długi zdecydowałam podzielić go na dwie części. W drugiej części omówię pozostałe istotne informacje dotyczące wtyczki – takie jak optymalizacja wpisów.

https://wordpress.aurainweb.pl/ogarniamy-seo-w-wordpress-z-pomoca-yoast-seo-cz-2/