Yoast SEO to jedna z popularnych wtyczek SEO używanych przez użytkowników CMS WordPress. Posiada ona szeroki zakres możliwości.
Oczywiście nie każda opcja dostępna jest w wersji darmowej. By skorzystać z bardziej zaawansowanych potrzebna nam będzie wersja premium. Na szczęście do linków kanonicznych nie będzie to nam potrzebne.
Co to są linki kanoniczne?
Zadaniem linku kanonicznego (canonical) jest wskazanie wyszukiwarce właściwego adresu, który ma zostać zaindeksowany w wynikach wyszukiwania. Choć brzmi może trochę dziwnie, w praktyce chodzi o sytuację, kiedy np.:
- kategoria lub tag ma więcej podstron, by wskazać tę główną pierwszą,
- artykuł podzielony jest na części, dzięki canonical informujemy wyszukiwarkę, która podstrona jest pierwsza,
- produkt w sklepie internetowym znajduje się w kilku kategoriach,
- adres url strony ulega zmianie w zależności od lokalizacji z której wchodzimy (obecnie to to trochę już abstrakcyjna sytuacja).
W praktyce zadaniem linków kanonicznych jest likwidacja duplikatów treści oraz pomoc we właściwej jej segregacji. A tak bardziej zrozumiale – zrobienie porządków na stronie internetowej bez usuwania powielonych treści lub jej ukrywania.
Przykładowy link kanoniczny wygląda następująco:
<link rel="canonical" href="http://www.aurainweb.pl/strona/" />
- rel – relacja, typ relacji,
- href – właściwy adres podstrony,
Do czego nam w WordPress link kanoniczny?
WordPress nieważne czy używamy go jako bloga, sklepu (Woocommerce) czy strony może niekiedy dublować treści np. w kategoriach blogowych, aktualnościach. Jeżeli podstron mamy dużo mogą one (ale nie muszą) zacząć między sobą rywalizować o pozycję w wynikach wyszukiwania. W efekcie raz będzie miała lepszą pozycje jedna podstrona (np. strona 3 kategorii) a za chwilę inna (np. strona 4). W praktyce nam jednak często zależy, by stroną, która miała najlepsze pozycje była strona 1.
Ten cel może nam pomóc osiągnąć Canonical. Poniżej zamieściłam kilka przykładów tego jak, wygląda link canonical.
Poniżej fragment kodu pierwszej strony z jednej z kategorii, zaznaczony jest link kanoniczny:
Teraz zmieniliśmy podstronę na 2. Bez ustawionego linku canonical wygląda to następująco.
Ta sama podstrona z ustawionym canonical. Tym razem wskazuje on na stronę główną kategorii.
Niestety WordPress nie posiada wbudowanej funkcji ustawiania linków kanonicznych. Aby móc je ustawiać musimy zainstalować dodatek, który ma taką funkcję, albo i nie. Canonical czasem może być dodawany przez wtyczkę do konfiguracji SEO (np. Yoast SEO).
Jak dodać link kanoniczny z pomocą Yoast SEO?
Osobiście korzystam z tego rozwiązania dlatego postaram się je tutaj opisać. Jeżeli i wy używacie Yoast SEO to was również może zainteresować. Jeśli macie inną wtyczkę do SEO nie instalujcie jednak na siłę kolejnej wtyczki bo to zbędne i może mieć negatywny wpływ na waszą witrynę.
To o czym warto pamiętać to, że na początek musisz mieć skonfigurowaną wtyczkę Yoast SEO. Następnie w każdym artykule, na każdej stronie itp. pojawi się pole z możliwością dodania Title (tytułu) i description (opisu) strony. Poniżej mamy dodatkowe pola (ukryte trzeba je rozwinąć). Jednym z nich są Zaawansowane. Po jego rozwinięciu widzimy dodatkowe ustawienia takie jak:
- czy pozwolić na pokazywanie strony / postu w wynikach wyszukiwania
- zaawansowane ustawienia załączników
- kanoniczny URL
Nas interesuje właśnie ta ostatnia pozycja! W polu tym umieszczamy adres URL strony, którą chcemy, by wyszukiwarka brała za oryginalną, główną (np. kategorii, tagu).
Po wprowadzeniu zmiany zapisujemy stronę tak jak zwykle.